Průvodce po thajské Železnici smrti

Václav Kirchner 28. 3. 2024
Thajsko historie zážitky tipy na dovolenou video podcast

Dnešní podcast bude spíš takový zápisník zahraničního zpravodaje. Jedeme po pro zahraniční turisty jednou z nejoblíbenějších železničních tratí v Thajsku, známou pod názvem Železnice smrti. A směřujeme k známému mostu přes řeku Kwai.

Začnete odebírat náš podcast na vašich oblíbených platformách
Apple Podcasts / Google Podcast/ Spotify/ Podcasty.cz
Celý díl si můžete pustit na youtube.

Historie
Železnice byla vybudována v extrémně krátkém čase a v nesmírně náročných podmínkách. Dělníci byli při stavbě sužováni podvýživou a nemocemi. Pracovali za použití jednoduchých pracovních nástrojů a svými japonskými dozorci přitom byli často brutálními způsoby nuceni k vysokým pracovním výkonům.

Při stavbě této železnice zemřelo více než 90 tisíc asijských dělníků z řad civilistů a také přes 12 tisíc spojeneckých válečných zajatců. Zejména Britů, Holanďanů a Australanů

Napojením na stávající železnici propojila thajský Bangkok a barmský Rangún. Trať byla úzkorozchodná s rozchodem 1000 mm. Celková délka byla 415 km. Na Thajské straně se nacházelo 304 km. A v Barmě 111 km. 

Dnes z původní tratě zůstalo pouhých 130 km. 

Kwai nebo Khwae?
Řeka se ve skutečnosti jmenuje Khwae. Ve filmu „Most přes řeku Kwai“ byl název řeky zkomolen. Nicméně mnoho atrakcí včetně ubytovacích zařízení nese název „Kwai.“

Most přes řeku Kwai
Most na řece Kwai je původní. Byl postaven během druhé světové války. 

Betonové pilíře stále nesou viditelné poškození střepinami, zatímco střední část byla zničena spojeneckými bombardéry. Zakřivené oblouky na každém konci zůstávají ve své původní podobě, zatímco rovné uprostřed byly přidány po válce.

Sledujte telegrafní sloupy
Pro orientaci na železnici je dobré sledovat telegrafní sloupy. Každý má své číslo. Pro nás je důležitý sloup 125/3. Číslo znamená, že se jedná o 3 sloup na 125 kilometru. Hned za tímto sloupem je nádherný výhled na řeku Kwai. 

Dřevěný viadukt Tham Krasae
Přibližně po hodině cesty míjíme sloup 173/17. Přijíždíme k jedné z nejhlavnějších atrakcí této trasy. Dřevěný viadukt Tham Krasae, který vede podél útesu nad řekou Kwai. 

Vlak jede po viaduktu krokem a užíváme si výhled na řeku. 

Pokud jste fandové do vlaků, doporučuji zde vystoupit. Počkat na vlak, až pojede zpět. A užít si podívanou, kdy vlak přejíždí viadukt. 

My pokračujeme dál. Poslední úsek do konečné stanice Nam Tok trvá 40 min. Thajci této části říkají „Malá Amazonka“

Tipy na ubytování:
River Kwai Resotel (ubytování, o kterém mluvím v podcastu)
Ubytování v blízkosti viaduktu Tham Krasae
Ubytování v blízkosti mostu Kwai ve městě Kanchanaburi

Tipy na výlet: 
Pamětní muzeum Hell Fire pass
Národní park Erewan

Pokud budete plánovat cestu vlakem po Železnici smrti, určitě prostudujte webové stránky, na kterých je celá cesta detailně zpracovaná. 

Přeji vám mnoho krásných zážitků při vašem cestování.